Celosvětové tržby dodavatelů CRM systémů dosáhly v minulém roce 18 miliard amerických dolarů, což představuje meziroční růst 12,5 %. Uvádí to analýza společnosti Gartner, podle které je trh CRM v dobré kondici – v porovnání s růstem trhu firemního softwaru vykazuje až trojnásobnou výkonnost. Největším dodavatelem CRM systémů se v roce 2012 stala společnost Salesforce.com, která, měřeno tržbami, přeskočila dlouhodobě vedoucí SAP.
"Konkurenční boj mezi dodavateli CRM systémů se v roce 2012 skutečně přiostřil. Hlavní hráči pokračovali v přetahování o globální tržní podíly a implementace ve středně velkých a velkých podnicích," komentovala výsledky analýzy viceprezidentka Gartneru Joanne Correia. Dodavatelé systémů pro řízení vztahů se zákazníky těžili především ze silné poptávky po řešeních typu software as a service, jejichž podíl na celkových tržbách byl téměř 40 %.
Podle Correii byl rok 2012 mezi dodavateli typický další vlnou akvizic. "Mnoho dodavatelů je v tomto velmi konkurenčním prostředí ochotno investovat do akvizic specifických technologií a expertíz," řekla. Údaje Gartneru zmiňují až 50 akvizicí v oblasti podpory marketingu, což konkurenční boj na trhu ještě dále vyostřilo.
Pěti největším dodavatelům patří 50 % tržeb.
Pozici největšího dodavatele na trhu CRM převzal i díky svému systému přímého prodeje Salesforce.com, jehož tržby dosáhly 2,5 miliard USD. Dosavadní lídr SAP vykázal meziročně dokonce menší než jednoprocentní růst (měřeno v USD). Na této statistice se ale značně podepsal nepříznivý vývoj měny euro.
SAP si udržel pozici lídra na trzích západní a východní Evropy. Západní Evropa a Severní Amerika jsou pro dodavatele CRM klíčovými trhy, které generují více jak 80 % celosvětových tržeb. Podle analytiků nyní skýtají příležitosti také trhy východní Evropy, Euroasie, Blízkého východu a Afriky, které investují do modernizace své infrastruktury.
Zdroj: Gartner