Podle analytické společnosti Gartner narostl světový trh software pro řízení vztahů se zákazníky (CRM, Customer Relationship Management) v minulém roce o 13,3% a dosáhl tak objemu 23,2 miliardy dolarů. Na deset největších dodavatelů CRM řešení přitom připadalo plných 60 % tržního podílu (tedy asi 14 miliard dolarů). V jejich pořadí se od roku 2013 neodehrály žádné významnější změny – společnosti Salesforce a Microsoft rostly rychleji než tempo trhu a jejich podíly se meziročně zvýšily. Pokles podílu zaznamenala v první pětici naopak společnost Oracle.
Výsledky velkých hráčů nicméně souvisí i s nákupy jejich menších konkurentů, jak vysvětluje Joanne Correirová z Gartneru: „Velcí dodavatelé využili akvizice k posílení svých pozic na nových trzích a obohacení funkčnosti svých řešení. Pozorovali jsme pokračující konsolidaci trhu a cenové války mezi velkými dodavateli ve snaze zabránit odchodu zákazníků ke konkurenci a udržet si tak příjmy z poplatků za technickou podporu.“
Výdaje na CRM software dle dodavatelů, celosvětový obrat, 2014 (milony dolarů)
Společnost | 2014 Obrat |
2013 Obrat |
2014 Market Podíl (%) |
2013 Market Podíl (%) |
Salesforce | 4 268,5 | 3 330,2 | 18,4 | 16,3 |
SAP | 2 809,4 | 2 621,3 | 12.1 | 12,8 |
Oracle | 2 115,2 | 2 060,8 | 9,1 | 10,1 |
Microsoft | 1 438,6 | 1 181,8 | 6.2 | 5,8 |
IBM | 873,1 | 792,1 | 3,8 | 3,9 |
Ostatní | 11 681,9 | 10 474,7 | 50,4 | 51,1 |
Celkem | 23 186,7 | 20 460,9 | 100 | 100 |
Více než polovina celosvětového obratu CRM (52,3 %) připadá na severoamerický kontinent, který společně se západní Evropou představuje bezmála čtyři pětiny (78,6 %) trhu CRM. Oba trhy rostly dvouciferným tempem, nejrychlejší nárůst (o 18,7 %) byl nicméně v rozvíjejících se ekonomikách asijsko-pacifického regionu.
Z hlediska typu řešení již cloudové alternativy představují téměř polovinu celého trhu: „Silná poptávka po SaaS CRM znamená, že na tuto formu připadá již 47 % celého obratu z CRM software. Zájem přichází od firem všech velikostí, které hledají řešení, jež je snadnější a rychlejší nasadit a dosáhnout tak rychleji návratnosti investic, než při modernizaci tradičních systémů, nasazování nových klasických aplikací nebo potřebě doplnit škálu funkcí,“ dodává J. Correirová.